Podgrzewany podjazd oraz ogrzewanie rynien.

Podgrzewany podjazd oraz ogrzewane rynien.

Jak mieć odśnieżony podjazd i bez oblodzenia? Jak pozbyć się sopli, zalegającego czy spadającego śniegu z dachu, a dodatkowo zabezpieczyć rynny przed uszkodzeniem?

Pomimo, że ostatnio zimy nie są zbyt obfite w opady śniegu i przypominają raczej jesień lub wiosnę. To w dalszym ciągu odnotowujemy od 20 do 50 dni mroźnych oraz od 80 do 120 dni z przymrozkami. Ilość tych dni jest uzależniona w głównej mierze od lokalizacji. Suwalszczyzna czy tereny podgórskie zaliczają się do górnego przedziału tych wartości. Z kolei niziny to cieplejsze rejony kraju. Niezależnie od lokalizacji możemy być pewni wystąpienia opadów śniegu, gołoledzi czy osadzania się szronu. W tym artykule dowiesz się jak instalacje przeciwoblodzeniowe mogą zabezpieczyć Twój dom i zdrowie, zapewnić komfort, jak to działa.

Ogrzewanie podjazdu, chodników, schodów zewnętrznych.

Ogrzewanie nawierzchni zewnętrznych można porównać do ogrzewania podłogowego w domu. Kable lub rury grzewcze układa się w warstwie piasku lub betonu bezpośrednio pod nawierzchnią. Rodzaj wykończenia nawierzchni nie ma znaczenia, ponieważ najpopularniejsze materiały takie jak kostka betonowa, kostka kamienna, asfalt, beton, czy płytki nadają się idealnie do zastosowania ogrzewania. Instalacje możesz zamontować na każdym elemencie takim jak kratki odprowadzające wodę, schody, tarasy, chodniki, podjazdy czy drogi.

System przeciwoblodzeniowy podjazdu czy chodnika może zabezpieczyć Twoje zdrowie, a nawet życie. Co roku można usłyszeć o urazach doznanych na oblodzonych chodnikach. Do często spotykanych należą złamania nogi, ręki czy biodra. A nawet zwykłe stłuczenie, chyba wszyscy się zgodzą, że nie należy do najprzyjemniejszych. Instalacje ogrzewania podjazdu i chodników nie dopuszcza do obniżenia temperatury nawierzchni poniżej zera, a tym samym powstaniu oblodzenia. Aby nie musieć ręcznie regulować ustawień ogrzewania, systemy takie posiadają pełną automatykę opartą na informacjach z czujników zamontowanych w nawierzchni.

Alternatywą dla systemów przeciwoblodzeniowych jest rozsypywanie soli czy chemicznych środków przeciwoblodzeniowych. Jednak takie działania mają kilka wad, środki chemiczne mają negatywny wpływ na środowisko, a w szczególności glebę i wody podziemne. Z czasem niszczą nawierzchnie pozbawiając ją walorów estetycznych i odporności na uszkodzenia mechanicznej. A nader wszystko stosowanie takich środków wymaga poświęcenia czasu, którego zazwyczaj Ci brakuje, a nawet jeśli nie to zapewne chciałbyś go wykorzystać inaczej. Kolejną kwestią jest ochrona naszego samochodu. Środki chemiczne negatywnie wpływają na lakier samochodu co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub powstania korozji.

Elektryczne podgrzewanie podjazdu do garażu.

To obecnie najpopularniejszy system ogrzewania. Pod nawierzchnią rozkłada się kable lub maty grzejne. Ogrzewanie możemy zastosować na całej powierzchni lub tylko w wyznaczonych miejscach bezpośrednio pod kołami samochodu czy na dojściu do drzwi, aby zminimalizować koszty instalacji i eksploatacji. Kable zasilające wyprowadza się z każdej maty, a następnie doprowadzone do puszki łączącej wszystkie maty i kable grzejne. Puszka taka może być zlokalizowana na elewacji budynku jak również wewnątrz budynku. Z puszki już jednym kablem ogrzewanie podłącza się do termostatu i sterownika regulującego prace całej instalacji.

Bardzo istotnym elementem całej instalacji jest czujnik gruntowy, który montuje się w nawierzchni. To na podstawie informacji z czujnika termostat reguluje prace mat grzewczych. Same maty czy kable grzejne przekształcają energie elektryczną w ciepło wykorzystując właściwości oporowe przewodu.. Montaż takiego ogrzewania wymaga wykonania wcześniej projektu i obliczeń, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej mocy przyłączeniowej przy większych instalacjach.

Taki system posiada wiele zalet takich jak prostota instalacji, mała bezwładność cieplna, szybkość reakcji na zmianę warunków pogodowych, stosunkowo duża odporność na uszkodzenia, a nawet w przypadku awarii można ją łatwo zlokalizować i usunąć. Do wad należy zaliczyć przede wszystkim znaczną moc dużych instalacji, która z jednej strony może powodować wysokie koszty eksploatacji, a z drugiej strony wymaga dużej mocy przyłączeniowej, co w już istniejącym budynku może wiązać się z koniecznością wymiany przyłącza elektrycznego. I właśnie z tego powodu często stosuje się maty tylko w najważniejszych miejscach.

Przykładowo mata rozłożona w dwóch ciągach pod kołami o długości 10 metrów każdy i pod chodnikiem o tej samej długości to ok. 2 kW mocy. Taka moc dla domu jednorodzinnego nie jest większym problemem. Jednak przy pełnym pokryciu podjazdu, albo dłuższym podjeździe, moc instalacji może dochodzić, a nawet przekraczać 10 kW co już jest znaczną wartością dla domu jednorodzinnego.

Wodne ogrzewanie podjazdu

Ze względu na ograniczenia elektrycznego ogrzewania podjazdu szczególnie przy bardziej rozbudowanych instalacjach istniej możliwość zastosowani wodnego ogrzewania podjazdu. Jednak na początku musze wyjaśnić, że żadnej wody nie ma w przewodach grzewczych ponieważ ta mogła by zamarznąć i bardziej pasowałaby nazwa ogrzewanie cieczowe. To właśnie ciecz na bazie glikolu krąży w rurach ogrzewania podjazdu.

Samą instalację można porównać do ogrzewania podłogowego w pomieszczeniu. Rury układa się w miejscach, które chcemy zabezpieczyć przed oblodzeniem. W ich wnętrzu krąży ciecz podgrzana do temperatury umożliwiającej utrzymanie temperatury nawierzchni powyżej zera. Samą ciecz podgrzewa się za pomocą kotła, pompy ciepła, kominka czy innego źródła ciepła. Może być to to samo źródło ciepła co dla domu, oczywiście o odpowiednio większej mocy. Moc ogrzewania tutaj nie ma aż takich ograniczeń, ponieważ zamontowanie kotła o mocy większej o np. 10 kW nie powinno wiązać się z przeszkodami technicznymi, a jedynie większym wydatkiem finansowym.

Sama instalacja też może być w pełni automatyczna oparta na informacjach z czujnika zewnętrznego i zarządzana przez sterownik. Urządzeniami regulującymi są tutaj zawory termostatyczne zamontowane na poszczególnych obiegach. Do wad zalicza się mniejsza sprawność takiej instalacji, co może być rekompensowane przez niższe ceny energii np. gazowej. Trzeba też wspomnieć o większej podatności na uszkodzenia, rury przy niskich temperaturach tracą cześć swojej elastyczności. Przez co przy np. osiadaniu gruntu mogą pękać.

Ogrzewanie rynien i rur spustowych.

Może nie ma bezpośredniego wpływu na komfort użytkowania domu ale na bezpieczeństwo nasze i domu już jak najbardziej. Należy wspomnieć, że dobrze zaprojektowany i wykonany dach nie musi być wyposażony w taki system. Ponieważ, sople tworzą się w momencie kiedy w jakimś miejscu rynny lub dachu jest nieszczelność i kapiąca woda zamarza. Jednak już w momencie przepełnienia rynien spowodowanym nagromadzeniem się śniegu może dojść do zbyt dużego obciążenia rynien i ich uszkodzenia. W wyniku czego przecieki mogą tworzyć sople zagrażające domownikom czy też mogą powodować zacieki na elewacji albo wręcz zalewanie jej.

Jeśli zamontujemy elektryczne ogrzewanie rynien i rur spustowych to nadmiar śniegu zostanie roztopiony i odprowadzony z dachu. Działa to dokładnie na takiej samej zasadzie jak ogrzewanie podjazdu, z tym że przewody układa się bezpośrednio w rynnie lub na krawędzi dachu. Dodatkową zaletą jest mniejsza ilość zalegającego śniegu na dachu. Ma to bezpośredni wpływ na jego obciążenie i ewentualne pęknięcia zabudowy poddasza jeśli mamy tradycyjną więźbę dachową.